شماره آگهی : 353155

برج خنک کننده مدار باز | قیمت برج خنک کن فایبر گلاس در تهران

شماره تماس : 09194201355

برج خنک کننده ( cooling tower):
برج خنک کننده که در زبان انگلیسی به آن کولینگ تاور cooling tower اطلاق می گردد نوعی وسیله خنک سازی مبرد خنک کننده می باشد که در صنایع و در واحدهای خنک سازی تبریدی مورد استفاده قرار می گیرد. در کنار چیلرهای آب خنک حتما شاهد حضور برج خنک کننده آذین تهویه خواهید بود. کولینگ تاور دستگاهی برای خنک کردن مقادیر زیادی آب در تماس با جریان مستقیم هوای محیط باز می باشد.
کاربرد برج خنک کننده آذین تهویه:
در حال حاضر، کولینگ تاورهای صنعتی با ظرفیت بالا در سیستم های تامین آب در گردش انواع مبدل های حرارتی خنک کننده (به طور معمول درنیروگاه های حرارتی و نیروگاه های هسته ای ) استفاده می شود. در مهندسی عمران از این سازه ها برای خنک سازی کندانسور سیستم های تبریدی، تهویه مطبوع و ژنراتورهای برق اضطراری استفاده می شود. بیشترین کاربرد برج خنک کن در صنعت برای خنک کردن انواع تجهیزات تکنولوژیکی، تصفیه شیمیایی مواد، تصفیه محلی تاسیسات متالورژی، مهندسی مکانیک و تولید مواد غذایی و غیره می باشد.
هنگامی که چرخه گردش آب به تاسیسات تصفیه آب محلی بسته می شود، مشکل استفاده از مقدار قابل توجهی پساب صنعتی که به سوی واحدهای خنک کننده هدایت می شود نیز حل می شود و راه حل های فنی برای استفاده از انرژی حرارتی (بخار مازاد) با استفاده از واحدهای پمپ حرارتی (HPU) امکان تبدیل آن به برق را فراهم می کند.
نحوه کار کولینگ تاور آذین تهویه:
فرآیند خنک‌سازی و تبرید در کولینگ تاور صنعتی توسط یک فن محوری و تماس آن با آب و تبخیر بخشی از آب اسپری شونده توسط نازل بر روی سطوح پکینگ مدیا صورت می پذیرد. هر چقدر مدت زمان و سطح تماس سیال با جریان هوا افزایش یابد، خنک سازی موثرتری اتفاق می افتد. در حین اسپری آب توسط نازلها بر روی سطوح انتقال حرارت(پکینگ برج خنک کننده)، جریان هوا توسط فن محوری و یا شاید به صورت طبیعی در جهت مخالف آب تامین می گردد. در مدلهای مدرن، خنک‌کاری به دلیل محیط ایجاد شده نزدیک به شرایط خلاء توسط نازل‌های مخصوص (با فراهم کردن یک منطقه انتقال گرما و جرم، هر کدام - 450 متر مربع در هر 1 متر مکعب مایع پمپ‌شده که بیانگر اصل عمل دوگانه است) رخ می‌دهد. هنگامی که 1٪ از آب تبخیر می شود، دمای جرم باقی مانده 5.48 درجه سانتیگراد کاهش می یابد و در مورد اصل خنک کننده مذکور، دمای جرم باقیمانده 7.23 درجه سانتیگراد کاهش می یابد. در کولینگ واتر آب توسط نازل های مخصوص با فشار 0.3-0.4 مگاپاسکال پاشیده می شود. آب پخش کن یا نازلهای حاصل با ذرات 0.2 میلی متری با سرعت بالا در حد 16-20 متر بر ثانیه حرکت می کند. به دلیل این حرکت، جریان قطره ها به شدت با جریان هوا مخلوط می گردد.
به عنوان یک قاعده، از کولینک تاورها در مواردی استفاده می شود که امکان استفاده از جریان آب بالا و فراوان (رودخانه ها، دریاچه ها) برای خنک سازی و همچنین به دلیل خطر آلودگی ذخایر آب زیرزمینی وجود ندارد.
اولین برج خنک کننده هایپربولوئید بر اساس طرح استاد مهندسی مکانیک و مدیر معادن دولتی هلند، فردریک ون ایترسون (انگلیسی) در سال 1918 در شهر هلند ساخته شد.
انواع برج خنک کننده آذین تهویه:
برج خنک کننده در شرکت های صنعتی، نیروگاه های هسته ای و نیروگاه های حرارتی برای تجهیزات فرآیند خنک کننده استفاده می شوند. عملکرد هر برج خنک کننده مبتنی بر خنک کردن حجم معینی از مایع با هوای جوی است. عدم وجود ماده مبردی غیر از هوا، این تجهیزات را از یک سیستم تهویه مطبوع، یخچال یا چیلر متمایز می کند. کولینگ تاورها با توجه به اصل عملیات به دو مدل تقسیم می گردند:
برج خنک کن مرطوب (کولینگ تاور مدار باز)
برج خنک کن خشک (کولینگ تاور مدار بسته)
برج تبخیری مدار باز با پاشیدن آب داغ روی پکینگ برج خنک کننده و مخلوط کردن آن با هوای سرد بیرون کار می کند. در این حالت بخشی از آب به بخار تبدیل می شود و همراه با هوای گرم به بیرون رها می شود و آب باقیمانده تا نزدیک دمای مرطوب هوا خنک می شود.
اصل کار کولینگ تاور هیبریدی کاهش دما در یک مدار بسته است. مایع از داخل مدار بسته ( کویل برج خنک کننده) عبور می کند و هوای بیرون بصورت طبیعی یا توسط فن محوری بر روی لوله های مسی کویل دمیده می شود و در اثر تماس سیال درون مدار و جریان هوای، دمای سیال تا نزدیک دمای خشک هوا خنک سازی می گردد.
بر اساس روش تامین هوا و جهت وزش باد کولینگ تاورها به انواع زیر تقسیم می گردند:
1-کولینگ تاور جریان مکانیکی
2-کولینگ تاور جریان طبیعی
3-برج خنک کننده جریان متقاطع (کراس فلو)
4-برج خنک کننده جریان مخالف (کانتر فلو)
کولینگ تاور جریان مکانیکی:
این دسته از تجهیزات مجهز به یک فن محوری یا سانتریفیوژ می باشد و اصل کار آن تامین مقدار زیادی هوا توسط کارکرد فن با پره هایی تا قطر 12 متر می باشد. چنین فن هایی تا 700.000متر مکعب هوا در ساعت نیز مبادله می کنند. بعنوان مثال در این مدل با نسبت 1 متر مکعب آب به 600 متر مکعب هوا و بیشتر، خنک کنندگی مؤثر سیال شروع می شود. هوا از طریق لوورهای مخصوصی که در زیر قاب فلزی یا فایبرگلاس قرار دارد وارد برج خنک کننده می شود. اندازه لوورها باید برای عبور حجم عظیمی از هوا کافی باشد. برخورد آب پاشیده شده توسط افشانک ها و هوا روی سطح بلوک های پکینگ مدیا اتفاق می افتد. وظیف اصلی پکینگ های لانه زنبوری به حداکثر رساندن سطح و زمان تماس است.
برای جلوگیری از دمیدن و فرار آب زیاد توسط فن از دریفت الیمناتور یا همان قطره گیر برج خنک کننده استفاده می شود. به لطف وجود مدلهای مختلف پکینگ برج خنک کننده و طیف وسیعی از فن‌های محوری، انواع برج جریان مکانیکی را می‌توان در محدوده بیشتری از بارهای آبی انتخاب کرد و خنک‌کننده عمیق آب را با افت تا 30 درجه فراهم نمود. قابل ذکر است که امکان نصب کرکره های تنظیم هوا و معکوس کردن موتور وجود دارد که به شما این امکان را می دهد که از یخ زدگی برج خنک کننده در زمستان محافظت نمایید. با توجه به محل قرار گیری فن این تجهیزات به دو دسته زیر تقسیم می گردند:
جریان مکانیکی القایی: فن در قسمت خروجی هوا نصب می گردد.
جریان مکانیکی اجباری: فن در قسمت ورودی هوا قرار می گیرد.
مزایای برج خنک کننده جریان مکانیکی
کوچک بودن دستگاه نسبت به جریان طبیعی
عملکرد پایدار در مقابل تغییرات جوی
اشغال فضای کمتر
راندمان حرارتی بالا
انعطاف پذیری طراحی
عدم یخ زدگی سازه در زمستان
سهولت تعمیر و نگهداری
مجهز به طیف گسترده ای از قطعات یدکی
برج خنک کننده جریان طبیعی آذین تهویه:
در این تجهیزات جهت خنک سازی سیال از اصل تفاوت چگالی بین هوا گرم شده داخل دستگاه و هوای خنک بیرون بهره می برند. هوای بیرون دارای چگالی بیش از هوای داخل برج دارد. جهت خنک سازی و افزایش سطح تماس ارتفاع این سازه بسیار بلندتر از سایر مدلها می باشد. برج خنک کننده هذلولی در این گروه قرار می گیرد. ساختار برج جریان طبیعی بدین شکل است که قطره گیر در بالاترین قسمت دستگاه قرار دارد و بعد نازلها و بعد پکینگها به دنبال آن می آیند. جریان هوا از قسمت زیرین دستگاه از طریق لوورها وارد دستگاه می گردد و در تماس با جریان آب قرار می گیرد و بدین ترتیب آب خنک می شود.
مزایایی برج جریان طبیعی :
عدم مصرف برق و انرژی
کاهش نویز
نگهداری و تعمیرات محدود
عملکرد ایمن و مطمئن
برج خنک کننده جریان متقاطع آذین تهویه:
در این تجهیزات جریان آب و هوا با زاویه 90 درجه با یکدیگر برخورد می کنند. سیال توسط نازل از بالای دستگاه بر روی سطح پکینگ پاشیده می شود و جریان هوا بصورت افقی از کناره های کولینگ تاور به درون آن دمیده می شود. اولین شرکت تولید کننده این نوع برجها یک شرکت ژاپنی به نام ابارا می باشد که گاها برجهای کراس فلو را با نام برج خنک کننده ابارا می شناسند.
برج خنک کننده مدار باز | قیمت برج خنک کن فایبر گلاس در تهران